Semoga Farhana 'Aqilah dapat menghabiskan pelajarannya tahun 2020. Dan grad dengan distinction. Ameen
13 April 2020 (Day27 of MCO)

Sep 5, 2018

Gagal Internal Medicine

Assalammualaikum and hi?

Anywayyy, since tajuk post ni sangat obvious so yeah.

Aku nak cerita pengalaman gagal posting Internal Medicine.

Waktu mula-mula dapat result, memang menangis teruk gila ah. Aku dahlah siang tu busy, sebab ikut parents pergi akad nikah sepupu. Lepastu balik-balik, bukak phone dah ada post result.

Lepastu cari nama dekat list tu, tak jumpa. Aku dah macam, alamak. Then tengok dekat yang list orang gagal, jumpa nombor matrik aku, dengan code subjek yg aku fail. Time tu rasa macam jantung gugur on the spot, lepastu ada orang tolong pecahkan guna tukul. Haa camtu lah.

Rasa in-denial teruks sampai aku menangis kaw-kaw punya. Waktu tu, nak solat asar tau. Lepastu ambik wudhu' menangis, nak solat menangis, lepas solat menangis. Lepas solat, di-ignore pulak tu. Lagi sedih. Solat maghrib pun aku menangis jugak. Kau bayangkan betapa heartbroken nya aku masa tu. Haih

IM ni posting aku yang 1st tau. So lepasni aku posting O&G. Sejujurnya, beberapa minggu pertama O&G aku tidaklah indah. Best, memang best. Tapi jiwa aku masih ranap masa tu. Lepas jumpa prof asyikin pun aku boleh termenangis. Gila betul

Sampailah nak hujung-hujung O&G tu, aku dapat balik semangat aku. Dr Anizah banyak buat teaching last2 tu, and she's really an angel. Dia tak tahu aku fail(Aku rasa lah) tapi dia banyak bagi tips2, kata-kata semangat, motivasi kat kitorg.

And it really meant so much to me. 

Memang rasa bersyukur sangat dapat SV sebaik dia. Serius. Alhamdulillah

So, aku pun meneruskan baki-baki posting O&G dengan surgery sebaik mungkin. Sebab aku tahu betapa peritnya kegagalan. Cukuplah aku rasa sekali. Taknak rasa dah untuk posting lain.




Exam passed, result keluar, aku lulus O&G dengan Surgery. Alhamdulillah.

So here is the hard part.

Aku kena ulang posting Internal Medicine selama 3 minggu dan terus reseat exam.

Alkisahnya, takkan rasa pun 3 minggu. Rasa macam 2 minggu je. Sebab minggu yg last tu ada long case. Aku punya hari Isnin. Jumaat tu pulak short case. Oh ya, aku reseat group kedua. So group 1st untung la sebab mood nak belajar tu datang awal.

Untuk kitorg ni, siapa yg rajin tu, memang study awal la. Sebelum tarikh reseat tu lagi. Tapi macam aku, dah study awal pun still tak habis cover gak. Sebab takde momentum.

Exam paper dengan osce pulak hari isnin minggu depannya. Gila tak gila.

Aku mintak satu je sepanjang aku reseat ni. Nak lulus of course.

Dan aku yakin, Allah takkan sia-siakan usaha hambaNya. Jadi aku pegang janji tu, dan study boek punya. Hahahahah

Takdelah macam gila-gila sangat. Tapi aku buat betul-betul la. Baca bukan sekadar baca. Baca sebab nak ingat terus, dan nak jawab soalan.

Oh ye, past year sangat memainkan peranan tau masa ni. Sebab antara silap aku before this, aku kurang buat part kfq. So memang tak bijak sangat la masa menjawab. So, aku make sure utk buat sebanyak mungkin soalan kfq. Tapi macam biasa, takkan sempat punya.

Dan alhamdulillah, aku rasa aku dapat buat yang terbaik untuk short case dengan ujian bertulis. Yang long case dengan osce cam barai sikit. Hahahahah oh well


Alhamdulillah jugak sebab lulus reseat posting. So, 12hb ni aku akan start tahun 4. Nervousnyaaaa

Anyway, tips aku untuk reseat. Cari member yang kau boleh study dengan dia. Bukan member yang buat sembang. Pastikan member kau bijak dari kau supaya dia dapat jawab in case ada benda yg kau tak sure. Hahahha

Anddd, jangan putus asa, okay?

Itu je kot. Doakan aku. Lagi 2 tahun je ni nak grad, IAllah.

Till then, assalammualaikum :)


No comments:

Post a Comment

Feel free to comment :)

.