Semoga Farhana 'Aqilah dapat menghabiskan pelajarannya tahun 2020. Dan grad dengan distinction. Ameen
13 April 2020 (Day27 of MCO)

Aug 9, 2018

Year 3 : Surgery Medic UKM

Erm hi?

Assalammualaikum kepada semua.

Harini ialah 8 Jun, which is seminggu selepas final exam sem 2.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. (well, I hope so)

Okay! 

So sekarang tengah semangat nak cerita pasal posting keempat atau yang terakhir untuk tahun 3, iaitu posting Surgery. Btw, aku memang akan campur bahasa melayu dan inggeris. Bear with me please. Hahahah

Okay!

Kalau nak tahu tahun 3 medik dekat ukm ni macam mana, boleh baca post lagi satu ni. Kat sini, aku dah brief sikit. Lepas dah baca, baru sambung baca post yang ini, okay?

Basically dalam surgery akan ada macam-macam team. Aku dulu team colorectal, which is THE BEST TEAM IN SURGERY BEB!

Hahahhaha riak kejap. Berikut merupakan team2 yang korang akan dibahagikan.

Colorectal
Upper GI
Endocrine & Breast (E&B)
Vascular
Hepatobiliary (HPB)

So, dalam setiap team, akan ada 2 group. Group A & group B. Dalam setiap group pulak, akan ada beberapa sv. So, disebabkan benda ni macam serabut, aku cadangkan korang takpayah fahamkan pun takpe. Just know the basics.

Jadi, apa fungsi team, fungsi group semua ni?

Fungsi team ialah untuk kau ikut ward round team tu, join klinik dan scope(kalau ada). Group ni ialah group untuk teaching. Nasihat aku, disebabkan kita sekarang ni posting surgery dan surgeons busy gilaaaa. Jadi, TOLONGLAH PAKAT DENGAN GROUP A & B UNTUK PERGI TEACHING SAMA-SAMA. Sebab akhirnya, kau akan dapat teaching sikit gila kalau nak banding dengan posting Internal Medicine. Serius.

Okay, move on kepada hari-hari di posting surgery.

Kita ada 7 minggu untuk posting surgery. So untuk 2 minggu pertama, ialah lecture je. Pastikan lecture tu memang buat pada 2 minggu pertama ye. Sebab ada kes posting sebelum ni, lecture asyik postpone, last-last tak buat langsung sampai habis posting :')

Ini adalah kebenarannn. Hahahaha

Macam biasa, setiap posting kena penuhkan logbook. Jadi, nasihat aku ialah SILA PENUHKAN LOGBOOK MASA AWAL-AWAL POSTING SEBAB NAK LAST NANTI KAU AKAN JADI PEMALAS GILA. Sila jadi bijak dan gunakan 2 minggu pertama untuk penuhkan logbook.

Sebab untuk posting Surgery, ada 2 case write up kena buat. Nak buat satu pun dah tonggang terbalik hidup. Apatah lagi nak buat 2.

Tips penuhkan logbook:

KLINIK

Isnin: Upper GI
Selasa: Colorectal
Rabu: Vascular & HPB
Khamis: Breast (E&B)
Jumaat: Thyroid (E&B)

SCOPE

Isnin: Colo
Selasa: Colo
Rabu: Upper GI (pagi)
          HPB (pukul 2 petang)
Khamis: Upper GI 

Btw, maaf kalau salah. Serius lupa = ='


Lepastu kalau untuk Case Write Up, mohon tanya dulu SV kau nak case apa. Lepastu buat ikut yg dia nak. Then nak senangkan hidup, pakat2 la dengan member team lain utk buat case write up. Pastikan member kau tu jenis yang boleh diharap la. Jangan susahkan diri sendiri pls.

Dalam surgery, akan ada short case dengan long case. Long case dia lebih kurang sama macam IM. Tapi short case dia lain sikit. Dalam short case ni, nama kau akan dipanggil sorang-sorang dan akan dapat respective surgeons. Ikutlah diorang nak buat macam mana. Ada jenis yang suka kau clerk patient, buat PE lepastu tanya X-ray. Ada yang suka tanya pasal instrument. So, pastikan beli kertas instrument kat Kedai Kak Ros okay. Beli yang banyak infoo. Tanya seniors kalau nak tahu yang mana reliable.

Long case basically dengan sv sendiri so, takde hal lah kot kan. Tengok sv kau nak buat macam mana.

Well, itu je kot untuk surgery. Kalau ada apa-apa lagi, nanti aku tambah.

Till then, semoga Farhana 'Aqilah masuk Tahun 4 untuk sem depan.

Ameen
 


No comments:

Post a Comment

Feel free to comment :)

.