Semoga Farhana 'Aqilah dapat menghabiskan pelajarannya tahun 2020. Dan grad dengan distinction. Ameen
13 April 2020 (Day27 of MCO)

Jul 3, 2017

MEDIC UKM: LAIN-LAIN INFO BERKENAAN

Hai dan assalammualaikum

Haritu masa dekat kolej, terasa nak belek-belek blog ni. Lepastu baru perasan yang ramai jugak insan yang baca post pasal UKM. Mesti junior-junior yang keliru nak pilih apa ni untuk UPU. Tak pun, tengah korek pasal medik dekat ukm ni sebagai bahan masa interview. Haaaa

Anyway, aku rasa bersalah sebenarnya sebab tak bagi info sangat pasal medik ni dalam post yang lepas. So, ini adalah sambungan kepada post tentang basic medic di ukm. Boleh tekan di sini kalau tak baca lagi, okay?

Kalau aku tak bagitahu lagi, fakulti perubatan UKM terletak di Jalan Yaacob Latif, Cheras. That is where the interviews are going to be held. Fakulti ini terletak di sebelah Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia ataupun nama barunya, Hospital Counselor Tuanku Mukhriz.

Pelajar Perubatan akan lalui 5 tahun disini, which is bersamaan dengan 10 sem. Di mana, kita akan lalui 2 tahun praklinikal (Tahun 1-Tahun 2), dan 3 tahun klinikal (Tahun 3-Tahun 5)

Apa beza antara klinikal dan praklinikal?

Praklinikal ialah persediaan untuk ke klinikal. Maka, tahun 1-tahun 2 ialah pembelajaran dalam teori. Dalam erti kata lain, tak pergi hospital dan jumpa pesakit. Well, ada juga subjek yang memang akan bawa kita berjumpa dengan pesakit. But lets not touch on that first, okay?

So, klinikal ialah persediaan untuk menjadi houseman officer (HO) setelah habis grad. Pelajar klinikal (Tahun 3-tahun5) akan sepenuhnya berada di hospital dan berjumpa dengan pesakit. 

Disebabkan pembaca aku mostly pelajar yang curious tentang medic di UKM , maka kedua-dua post aku berkisar tentang tahun praklinikal. Sebab klinikal tu aku sendiri tak rasa lagi, so no comment. Hahaha

Dalam post yang lepas, aku ada mention pasal lecture, pbl, mes, dan juga lab. Dekat sini, aku akan terangkan satu-satu pasal semua ni okay?

1. Lecture / Kuliah

Dalam blok praklinikal, pelajar tahun 1 dan 2 sahaja yang akan berlegar-legar sekitar situ. Kadang-kadang akan jumpa student clinical, tapi jarang sebenarnya.

Okay. Dalam blok ni, ada 2 dewan kuliah/lecture hall. Satu untuk tahun 1, satu untuk tahun 2. Jadi, kita akan dengar lecture bersama satu batch. Bukan macam semasa asasi/matrik dimana korang akan dibahagikan ikut group/kelas. 

Untuk lecture note, lecturer akan upload dalam ifolio. So nanti just print dan bawa semasa lecture. Lepastu dengar lecturer ajar.



2. PBL

PBL is short for Problem-Based Learning. PBL ni bukan dibuat oleh ukm sahaja. Tetapi diamalkan oleh kebanyakan universiti di dalam dan di luar negara.

Jadi, apakah itu PBL?

Untuk PBL, korang yang satu batch tadi akan dibahagikan mengikut beberapa kumpulan. Usually dalam satu kumpulan akan ada 8-10 orang. Depends dekat jumlah batch korang. Dan kumpulan PBL ni akan kekal sehingga habis sem.

Dalam PBL, 8-10 pelajar + 1 lecturer akan berada dalam satu bilik perbincangan. Then, lecturer akan bagi situasi klinikal dekat pelajar, dan kita akan berbincang tentang situasi tersebut. Kita kena cari beberapa cues, hypothesis and learning issues tentang kes tersebut.

Kalau korang clueless macam mana PBL ni berfungsi, korang boleh rujuk kepada repeaters sebelum sesi ni. Diorang boleh bagi tunjuk ajar. So, jangan malu-malu tanya.



3. MES

MES is short for Meet-The Expert Session. Sama jugak macam PBL, pelajar akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil bersama lecturer yang memang pakar dalam topik yang diberi.

MES ni lebih kepada tutorial la. Kiranya, pelajar akan diberi list soalan untuk dijawab sebelum session. So, masa MES nanti just bincang je.

Kalau soalan tu pasal physiology, so lecturer physio yang akan bimbing. Kalau pasal microbiology, lecturer microb yang akan bantu. Macamtu.



4. LAB

Lab pulak mestilah ada untuk course medic. Sama macam PBL dan MES, pelajar dalam satu batch akan dibagikan mengikut kumpulan lab. Jadi, lab ni macam biasa lah. Cuma, dekat sini tak tekankan pun buat lab report macam matrik/asasi. So, boleh lepak sikit dan hirup nafas lega. But then again, ada certain lecturer yang memang akan mintak lab report. Especially lecturer biochemistry. Mohon bersedih. Huhuhu



So, ini je rasanya maklumat tambahan untuk korang. Harap bermanfaat =)

Kalau ada soalan, boleh tanya di ruang komen di bawah. 

All the best! Semoga dapat course yang korang nak ! Ameen


p/s: Doakan penulis yang sedang tunggu result semester akhir tahun 2. Semoga dapat masuk tahun klinikal pada bulan ogos ni, ameen. 


2 comments:

  1. Thanks sis. Sy dpt ukm medic, masuk Sept 2019 ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai & tahniah! Selamat menjalani tahun-tahun sebagai med student. All the best

      Delete

Feel free to comment :)

.