Semoga Farhana 'Aqilah dapat menghabiskan pelajarannya tahun 2020. Dan grad dengan distinction. Ameen
13 April 2020 (Day27 of MCO)

Apr 13, 2020

Day-27 of MCO and Quick Midnight Rambling :)

Hi there. Assalammualaikum

Just so you know, today is literally Monday and tomorrow I have class at 2pm and we have study group at night. But I haven't finish my slide yet, though it was long due. *sigh

Sometimes, I do hate myself. Yep. 

Okay enough. So I have a story. And I'm gonna tell in English plus Malay okay. Jadi harapnya tak ada orang kecam :')

--------------------

I used to tell EVERYTHING to my parents. And my sisters. EVERYTHING.

From school, friends, teachers. Everything. 

Well except for relationship-related things cause nanti kena bebel okay. Aku malaih

Contoh relationship-related things masa sekolah rendah ialah:
- Crush
- Dapat surat cinta
- Dapat surat daripada adik angkat
- Dapat hadiah daripada adik angkat etc

Yep, you can guess.

So masa dekat sekolah menengah, mind you aku ni budak sekolah agama. Bukan SBP, tapi berasrama penuh.

I used to tell everything to my family too. The good ones. The bad ones.

Tapi aku mula sedar, yang setiap kali aku bawa berita buruk yang berlaku dekat aku, kakak aku akan kata "Nama je budak sekolah agama, tapi..."

She's not the only one though yang cakap macamtu. Ada beberapa ayat lain jugak, yang ada maksud yang sama tapi aku ingat yang ni je.

At one point, aku macam. Okay takpelah. Lepasni aku bagitahu benda baik-baik je dekat diorang. Yang buruk-buruk ni bagi aku simpan. Telan dalam-dalam. 

My point of escape at that point was my friends. Practically they knew everything. EVERYTHING.

Takdelah semua benda. Tapi apa basic benda yang diorang kena tahu sebagai kawan, diorang tahu la. Gitu

Itu sebab yang rapat dengan aku dua orang je. So, it was a very small circle. And I enjoyed being with them. Ada satu kisah ni, yang mana aku rasa sedih gila, down nak mampus. Tapi aku tak boleh pilih nak call mana satu, sebab takut yang seorang lagi terasa. So apa jadi? Aku telan sorang-sorang jugak :')

My pain, are not as painful as yours. Aku tak hidup susah. Keluarga aku sederhana, bahagia. Kawan aku baik-baik. I have the best things in life and I'm not complaining. Tapi kadang benda buruk dan menyakitkan hati jadi, dan luka papercut kau ibarat luka orang buat laparotomy dekat aku. Get it?

Everyone have a different type of pain. So don't you dare compare YOUR PAIN with me, okay? 

Now that we have reach an understanding, GOOD.

Sekarang aku pelajar universiti. Dan tengah final year pun ni. Haha

My circle of friends? Well, there are few of them. Small ones, big ones. Dan aku macam stuck kadang-kadang.

My life, my stories, my pain. Tak semua orang tahu benda yang sama.

Cause my memories with them differ. So aku takboleh nak expect contohnya kawan sekolah aku faham lawak medikal ke apa. Sama macam aku takboleh nak bergosip pasal budak sekolah dekat kawan asasi. Benda tu tak valid. Tak fun

And the only person yang basically tahu semua benda sekarang ialah kesayangan 💞
Not really semua benda. Tapi, like majority benda yang berlaku dalam hidup aku, aku cerita dekat dia.

Cause I trust him

And I can't help but to feel that I'm such a burden. *sigh
Sebab aku asyik cerita banyakkkk benda dekat dia. Dia tak bosan ke? Dia tak rasa terbeban ke? Dia judge aku macam mana lepas dengar cerita tadi?

Semua benda lah yang kau rasa kau boleh fikir, I already thought it.

Lepastu ada satu cerita kelakar ni. Menarik la jugak sebab cam ada kaitan

Aku ada seorang kawan ni. Aku panggil dia Fad. She's basically my twin dalam dunia halaqah. Bukan sebab muka kitorg sama, bukan jugak sebab birthday sama. Tapi sebab dia buddy aku. So camtulah, malas nak cerita panjang. haha

Basically apa-apa inconvenience yang berlaku dalam dunia tarbiah, dan aku rasa cam nak rant, aku akan pergi ke Fad dulu. So orang kalau nak tanya aku okay ke tak, diorang akan tanya Fad. Dan vice versa

Haritu aku mengadu dekat Fad pasal seorang kawan. Dia ni reply ayat aku dalam group macam menjatuhkan aku la. So aku balas la balik. Keadaan dalam group tu agak tegang ye. Sebab saya memang tak suka nak simpan-simpan ni. Kalau tak puas hati, aku cakap terus. But no, dia tak faham kenapa aku marah dengan reply dia yang macamtu. And aku bet, separuh manusia dalam group tu pun tak faham kenapa aku triggered sangat.

So what I did? Aku pergi kat Fad. Hahahha sakai en?

Lepastu setelah dapat kata-kata penyelesaian dan motivasi daripada Fad, tiba-tiba dia cakap kat aku ayat yang berbunyi lebih kurang macamni

' Aku kadang amazed dengan kau dengan sebab kau boleh cerita apa-apa dekat orang. Kalau aku ada masalah, aku lagi suka simpan. Sebabtu aku macamni kot. '

Ayat dia panjang ye. Ni aku singkatkan pastu aku twist sikit. Hshshshs

Menarik, kan?

Sebab aku rasa perangai kuat mengadu ni membuatkan orang annoyed. Tapi ada rupanya orang yang jealous dengan perangai yang tak semenggah ni.

Aku kuat mengadu ye. Bukan mengadu domba...

Oh well, anyhow. Tak tahu kenapa nak ramble malam-malam pasal benda yang sangatlah tak significant. 

But I guess it helps. Sebab tadi aku rasa shitty gila. Haha

Semoga diberikan semangat dan kekuatan untuk meneruskan kehidupan dengan cemerlang, dearself. 

You can do this!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

' Macam Nisa, Nisa aim nak dapat vice chansellor award. '
- Khairunnisa, 2020







No comments:

Post a Comment

Feel free to comment :)

.