Semoga Farhana 'Aqilah dapat menghabiskan pelajarannya tahun 2020. Dan grad dengan distinction. Ameen
13 April 2020 (Day27 of MCO)

Aug 17, 2017

Pengalaman Gagal Module

Hai dan assalammualaikum :)

Rasa macam kelakar pulak bila letak tajuk macamni. Seolah-olah aku seorang gagalis berjaya. Kah!

Anyway, haritu baru lepas exam resit untuk module yang gagal. Dah dapat result dah pun. Alhamdulillah, seorang Farhana 'Aqilah berjaya meneruskan pengajian ke Tahun 3 aka clinical years. Cuak beb. Hahaha

Rentetan dari peristiwa itu, aku rasa nak beritahu pengalaman resit exam ni macam mana. Saja. Sebagai panduan untuk masa hadapan, ataupun untuk kalian yang sedang membaca :D

Aku gagal module Blood & Lymph. Modul yang paling mudah bagi sem 1,tahun 2. Serius tak tipu. Sebab modul lain susah gila kot. Hahaha Dan ya, aku resit satu modul je. Lewls

Sebab gagal?

Punca utama ialah terlalu confident. Riak. Takbur. Sombong

dan macam-macam lagi.

Kenapa aku cakap punca utama? Sebab ada peristiwa di sebalik itu. Jeng3

Aku sorang je rasa benda ni punca utama. Untuk orang lain, mungkin diorang akan cakap yang aku tak fokus, malas, tak banyak baca dan sebagainya(mohon jangan contohi)

Berbalik pada punca utama. Aku nak mulakan cerita daripada End-Of-Module Exam aka EOM. Masa exam tu, aku rasa macam aku boleh jawab semua. Alhamdulillah essay pun okay. Keluar exam hall pun happy bagai. Lepastu aku kekal pada state yang sama sampailah result keluar. And guess what, aku dapat D. 

Shame on me.

Masa dapat tahu result EOM aku terduduk(well, literally) KENAPA AKU BOLEH DAPAT D SEDANGKAN AKU RASA AKU DAH BOLEH JAWAB??!!

Korek punya korek, kaji punya kaji. Setelah sesi muhasabah dilakukan kepada diri sendiri, aku mula sedar yang aku tertinggal satu perkara yang paling penting dalam hidup.

Aku tak berdoa.

Aku lupa. Aku alpa. Aku lupa nak doa supaya aku dapat A dalam modul tu(well, pernah dapat B je paling tinggi but who cares). Aku lupa nak doa supaya lecturers dilembutkan hati bila tanda kertas aku. Aku lupa nak doa supaya lecturers bagi markah banyak dekat aku. Aku lupa nak doa supaya jawapan aku betul. 

Aku lupa. Atau lebih tepat lagi, aku memang tak ingat.

Sebab dalam fikiran aku, atas usaha aku modul Blood and Lymph tu paling kurang pun, lulus. Atas usaha aku, markah aku akan banyak sebab aku berjaya jawab. Atas usaha aku, sebab aku dah pulun study before exam. Atas usaha aku

Tapi aku lupa atas kuasa Yang Maha Esa. Aku lupa berserah pada-Nya.

And serves me right for failing my EOM. I learned my lesson.

Kemudian, masa End-Of-Sem Exam, or people would call it finals, aku study sebaik mungkin, masuk exam hall, usaha nak jawab, lepastu tambah dengan doa. Then, tawakal. Tapi nak dijadikan cerita, dalam modul-modul yang lain yang lebih susah, aku fail modul ni. Modul blood & Lymph.

And here I am.

Pengalaman resit?

Bagi aku, bila resit ni, kepuasan belajar dia lain macam. Kalau sebelum ni, aku baca hanya sekadar baca. Tapi sepanjang minggu study sebelum exam resit, aku dapat kefahaman. Aku lagi faham konsep untuk modul tu. Aku boleh bagitau kau satu-satu apa yang aku ingat dalam modul blood & lymph sebab dalam erti kata lain, pemahaman aku dah meningkat 150 darjah! Power tak power. Hahahah

All thanks to Prof Datin Dr Hamidah. Dia berjaya brainwash kitorang masa sesi tutorial haritu. Kelas tutorial yang dibuat khas untuk budak resit. 

Perkara penting yang aku belajar daripada dia ialah, kau kena sentiasa pegang dua benda ni kalau nak berjaya.

Time + effort

Itu je yang diulang-ulang. Aku sampai rasa nak menangis sebab asyik kena tanya soalan lepastu tak dapat jawab. Sedih sis.

Dan syukur juga kepada Allah sebab bukakan hati kami ketika itu. Memang prof boleh ajar. Tapi yang buka hati kami untuk terima apa yang dia ajar, tak lain tak bukan, Pencipta hati itu sendiri :')

Satu lagi yang aku belajar sepanjang resit ialah, bagaimana kau dengan kawan-kawan resit yang lain boleh bekerjasama gila-gila supaya masing-masing tak gagal dan dapat teruskan ke Tahun 3.

Semua orang masa tu unite gila beb! Beruntung seorang Farhana 'aqilah untuk merasai semua itu.

Kalau orang tanya aku, menyesal tak gagal?

Mungkin jawapan yang aku akan beri ialah, tak. 

Sebab kegagalan yang aku dapat ni bagi aku hanya sekadar asbab. Matlamatnya lebih besar daripada itu. Aku banyak belajar daripada pengalaman ni. Serius.

Tapi kawan-kawan, jangan bercita-cita pulak untuk gagal. Semata-mata nak untuk rasa apa yang aku rasa. Hahahaa

Lain orang, lain cerita. Pada aku, ianya pengalaman yang aku takkan lupa. Tapi untuk sesetengah orang, mungkin diorang akan menyesal gila sebab gagal. Well, who knows.


Bak kata Cikgu Rosnan, yang mengajar Sejarah di sekolah aku.

"Dalam belajar ni, ada dua. Samada dijulang, atau kecundang."

Dan aku memilih untuk dijulang, suatu hari nanti. Perjalanan aku masih jauh. Sangat jauh. Semoga aku ditabahkan hati untuk hadapi semuanya dengan baik. Ameen

Dan jangan lupa, doakan aku ;)

Sekian,
Bakal doktor anda

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment :)

.