Semoga Farhana 'Aqilah dapat menghabiskan pelajarannya tahun 2020. Dan grad dengan distinction. Ameen
13 April 2020 (Day27 of MCO)

Aug 20, 2016

Detached

Assalammualaikum dan selamat malam?

Haha tadi baru dengar berita pasal kemenangan mix doubles lelaki, dalam sukan badminton yang dapat pingat perak. Power sangat sangat! I don't think I can pull something like that, y'know?

Anyway, since lagi sehari nak balik kolej, dan kau tahulah kalau dekat kolej, nak buat blog entri susah gila, maka itu lah sebabnya aku menulis dekat sini malamni.

Dan disebabkan aku ni paranoid orangnya, maka aku memang tertanya gila lah pasal manusia yang baca post aku zaman 2011 ni. Tak tau nak berterima kasih ke tak. Hahaha

But that is not what i wanted to rant here. 

Haritu aku baru lepas baca buku 'Tuesdays with Morrie' - Mitch Albom. So dalam buku ni, ada satu isu yang menarik hati aku. Which is, detached.






Kadang-kadang, sesetengah perkara dalam hidup akan menjatuhkan kita. Kadang ada yang menaikkan semangat kita. Dan pengajaran dalam buku tu,ialah tak salah untuk menangis kalau rasa sedih, dan marah bila geram gila namati. Tapi yang penting ialah kita tak boleh terlalu lama dalam setiap emosi. Kau perlu kenal emosi tu, dan lepaskan. Then thats it.
That is the process of detaching. 

Sebenarnya aku tak reti nak terangkan, but you get the idea, right?

Kalau dah tak faham sangat, have a good read at the book.


1

2


3



So yeah. That was basically what detaching means. Antara benda yang aku suka ialah 

'Don't cling to things, because everything is impermanent' and
'When you learn how to die, you learn how to live'

Dan benda yang aku highlight(obviously). Jangan tanya kenapa mesti highlight part tu. Hahahaha

So aku sekarang tengah belajar nak detach sesetengah benda dalam hidup aku. Sebab kalau simpan lama-lama, aku rasa aku boleh jadi gila. Tapi yelah, memaafkan dan melupakan takes a really really long time, y'know?

Apa yang kau nak maafkan? 
Dan apa yang kau nak lupakan Farhana 'Aqilah?

Kadang aku pun keliru dengan diri sendiri. Apa yang aku nak pun aku tak tahu.

 May all those pain and tears washed away.

Ayuh kita mulakan hidup baru !

Bergembira lah Farhana 'Aqilah. Everyone deserves to be happy.

Nama kau sendiri bermaksud gembira. Maka bergembira lah :D



Note to readers: Kau mungkin faham atau mungkin tak faham apa yang aku katakan. Cuma satu sahaja nasihat aku, jangan putus berharap pada Tuhan :')










No comments:

Post a Comment

Feel free to comment :)

.